Even iets over mezelf
Het psycholoog zijn en het vinden van geluk begon al erg vroeg voor mij. Ik was amper 16 toen ik wist wat ik de rest van mijn leven wilde doen. Namelijk de sleutels ontdekken over hoe je met je leven, je beslissingen, je denken en je gevoelens moet omgaan. Zoals een gepassioneerd persoon betaamd, ben ik erin gevlogen. Studies psychologie, eindeloze gesprekken met mede studenten en iedereen die ik tegenkwam op café of elders, boeken gelezen, cursussen gevolgd, opleiding psychotherapie, nog meer boeken en artikels gelezen, coach opleiding tot ik daar ook alles uitgehaald had. Nog meer gelezen. Spiritualiteit onderzocht, tot ik het daar ook uitdokterd had.
Deze moeilijke thema’s doorgronden, begrijpen en simpel maken, is geen recht pad. Het is er vooral eentje met veel hobbels, zijpaden en soms de mist in gaan. Maar als rasechte mentale lijder, moest ik wel. Een mentale lijder is voor mij iemand waarbij het nauw steekt wat je denkt, hoe je voor jezelf zorgt, welke gedachten en herinneringen door je hoofd spoken en hoe je je gevoelens interpreteert. Het steekt nauw. Je wilt het juist doen of je lijdt.
Ondertussen ben ik heel vaak gelukkig. Heb ik een gezin met twee volwassen kinderen en een liefdevolle partner. En blijf ik gepassioneerd door mensen, hun verhalen en manieren om uit de negatieve gevoelens en gedachten te geraken.
Naast het zoeken en helpen, hou ik ook van schrijven. Mijn gedachten ordenen zodat ik en de ander inzichten krijgen, groeien, begrijpen en terug gelukkig worden, i.p.v. overgeleverd te zijn aan je geprogrammeerde brein. Daar komt het op neer, zelf aan de leiding te blijven en zaken juist te interpreteren. Schrijven maakt alles duidelijker. Schrijven is een liefde voor woorden, voor verhalen, voor diepgang. Maar schrijven is vooral een vorm van delen. Delen wat ik voel, wat ik weet, wat ik ontdek. De bergen en dalen delen, om te weten dat je niet alleen bent. Delen om te helpen. Want terwijl ik mezelf help, kan ik ook de ander helpen.
Er was altijd maar 1 verlangen, zelf gelukkig worden en dit ook aan anderen leren. Zoals iedereen ben ik vreselijk verloren gelopen, maar de wegen die ik terugvond zijn stabiel, liefdevol, simpel en universeel. En ik wil ze oh zo graag aan iedereen laten weten.
“Ik vind het boek Geluk(t) ontzettend mooi. Het is op een herkenbare manier geschreven en greep me dikwijls naar het hart. Een echte aanrader voor mensen die het moeilijk hebben en het gevoel hebben dat ze vastlopen.”




