
Je streeft naar geluk elke dag, maar stond je er al eens bij stil wat geluk eigenlijk juist is? Hoe verwoord jij geluk? Kan je er eigenlijk wel woorden aan geven? Hoe zou jij geluk dan definiëren? En hoe vaak voel jij je eigenlijk gelukkig? Elke dag? Elke week? Af en toe? Stroomt geluk door jou zonder hulpmiddelen of heb je er steeds iets voor nodig? Of iemand voor nodig? Kan jij zo op jezelf geluk ervaren? Elke dag? Nu?
Eigenlijk is geluk gewoon een gevoel. En elk gevoel heeft als doel je te vertellen of het goed met je gaat of niet. Elk gevoel heeft als doel je aanwijzingen te geven hoe je je opnieuw beter kan voelen. Zo vertelt woede je dat iemand je grenzen heeft geschonden en je deze opnieuw duidelijk dient te maken. En zo vertelt angst je, dat deze situatie gevaarlijk voor je is en beter hieruit weggaat.
Geluk is het gevoel dat zegt: goed bezig hoor. Alles is goed, veilig, mooi. Doe zo verder. Want alles in je zegt dat je deze status wenst te behouden. Geluk is een aangenaam gevoel. Een gevoel dat je wilt behouden of terug naar keren. Fijn, ik voel me gelukkig. En zo geraak ik daar opnieuw naartoe. Dat vertelt het gevoel geluk je.
Wat heb jij in het verleden gedaan of veranderd om je (opnieuw) gelukkig te voelen?
Misschien:
• Met vrienden afgesproken en al je zorgen of verplichtingen vergeten, dat maakte je gelukkig.
• Een lekker bad genomen en genoten van de warmte, stilte en rust.
• Een rustige fietstocht in de natuur gemaakt en genoten van de schoonheid van de natuur.
• Een dagje gelezen en lekker niets gedaan.
• Naar familie gebeld en opgelucht geweest dat je alles eens kon vertellen.
• Gestopt met piekeren en lekker eten gemaakt.
• Goed nagedacht over wat je wilt doen met je leven en nieuwe keuzes gemaakt.
• Een betere oplossing voor een probleem gevonden.
• Je zorgen even losgelaten en tot ontspanning gekomen.
• Eens goed gehuild.
• Een gedicht geschreven, of iets anders creatiefs gemaakt.
• Wat kan jij hieraan toevoegen? ….
Maak jij eigenlijk tijd om terug te keren naar geluk?
Of laat je altijd je omstandigheden bepalen hoe je je voelt?
Er zijn eigenlijk best veel acties die je kan ondernemen om jezelf opnieuw gelukkig te voelen. Maar het start natuurlijk met tijd te nemen om voor jezelf te bepalen wat je wel gelukkig maakt en wat je merkt dat je niet gelukkig maakt. Wat je misschien niet gelukkig maakt?
• Een veel te drukke agenda en geen tijd voor jezelf hebben.
• Teveel verplichtingen en te weinig ontspanning.
• Te weinig verbinding met jezelf of met anderen.
• Een te druk hoofd.
• Negatieve herinneringen die terug komen.
• Een groot verdriet over een groot verlies
• Geen ontspanning vinden.
• Veel zaken moeten doen die je niet leuk vindt.
• Het gevoel dat je niet serieus genomen wordt.
• Werk doen dat niet bij je past.
• Zeer sterke negatieve emoties hebben.
• Niet kunnen stoppen met piekeren.
• Te gevoelig zijn.
• Niet weten hoe je je gevoelens moet kalmeren.
• Wat kan jij hieraan toevoegen? …
Heb je nog veel te leren? Of is je lijst met wat je niet gelukkig maakt kort?
Geen nood. I got your back. In elk blogartikel staat een antwoord op één van je vragen. Maar eerst moet je je vraag kennen. De eerste stap is vertragen en stilstaan. De eerste stap is oplijsten wat gezond voor jou is en wat niet. Wat je systeem je vertelt waar je meer van wilt en waar minder van.
Ga nu maar aan de slag. Vertraag en noteer…
Wat heb je wel om gelukkig te zijn?
Wat ontbreek je om gelukkig te zijn?
Waar wil je graag in verbeteren?
Ik zie je in een volgend artikel.



